Leg je reis vast in een reisblog: 5 tips

Het hebben van een eigen reisblog is ontzettend leuk. Zo kun je al jouw reisverhalen mooi vastleggen en deze in de toekomst teruglezen, blijven je familie en vrienden op de hoogte van al je avonturen en kun je misschien zelfs een centje bijverdienen! Als je het goed doet kun je bijvoorbeeld bepaalde producten testen in je blog of krijg je een gratis overnachting aangeboden in een hotel. Dit is natuurlijk niet de grootste reden dat jij wilt beginnen met een reisblog, maar je doet het vanuit je liefde voor reizen. Het bijhouden van een goede reisblog kost namelijk redelijk wat tijd! Wij hebben 5 tips voor je om te starten met jouw blog.

Wat is je doel?

In Nederland zijn er vele bloggers actief die over hun reizen schrijven. Voordat je zelf een blog op gaat zetten is het handig om te bedenken wat je doel is (en wie dan je doelgroep is). Kijk eens rond op internet welke blogs er allemaal zijn, waar de bloggers over schrijven en hoe de website is vormgegeven. Zo kun je onder andere gaan nadenken over de uitstraling die je voor ogen hebt met je eigen website, waarover je wilt gaan schrijven en in welke thema’s je de onderwerpen in kunt delen. Je kunt je bijvoorbeeld helemaal richten op wellness reizen of juist op de avontuurlijke budget reiziger.

Maak een eigen website

De volgende stap is het verzinnen van een naam, het aanschaffen van een domein en het regelen van je hosting. Wanneer je weet hoe jouw reisblog er uit moet zien kun je deze zelf gaan maken. Er is zeer veel informatie te vinden over het opzetten van je eigen website. Een handig CMS (Content Management Systeem) om hiervoor te gebruiken is WordPress. WordPress is gratis te downloaden en speciaal ontwikkeld voor bloggers, waardoor het CMS alle functionaliteiten heeft dat je nodig hebt. Op YouTube vind je talloze video’s met uitleg over het gebruik van bepaalde functies en plugins. Binnen WordPress kun je een zogeheten theme downloaden. Dit zijn een soort templates waarbinnen jij je website eenvoudig meer vorm kunt geven.

Content maken

Nu komt het allerleukste gedeelte! Je gaat schrijven, schrijven en schrijven. Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt met je blog kun je bijvoorbeeld schrijven over leuke activiteiten op je reisbestemming, de makkelijkste manier om op de bestemming te komen of historische feitjes delen over jouw vakantieland. Natuurlijk is jouw reisblog niet compleet zonder toffe beelden. Een systeemcamera is ideaal voor op reis. Deze camera heeft namelijk een compact formaat én verwisselbare lenzen, waardoor de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met dat van een spiegelreflexcamera. Ook kun je een kleine drone meenemen waarmee je foto’s en filmpjes kunt schieten vanuit de lucht. Het valt aan te raden om een Instagram account op te zetten dat je aan je blog koppelt. Hier kun je alle prachtige beelden delen van je reis en ook krijg je via dit kanaal bezoekers naar je website.

Je blog onder de aandacht brengen

Het is natuurlijk heerlijk om jouw reiservaringen te delen, maar het is wel zo leuk als je blog ook goed bezocht wordt. Naast het schrijven van steengoede artikelen zal je je ook moeten richten op de marketing van jouw blog. Dit kan op verschillende manieren, wederom afhankelijk van jouw doel. Promoot het reisblog bijvoorbeeld via social media, laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief of bezoek een event voor bloggers en reisbloggers. Dit is niet alleen leerzaam omdat je workshops en lezingen kunt volgen, maar het is ook een uitstekende netwerkmogelijkheid. Investeer in goede visitekaartjes en wie weer komt er wel een lucratieve samenwerking uit voort.

Analyseren

Meten is weten en waarschijnlijk ben jij heel benieuwd hoeveel mensen jouw website bezoeken. Dit hou je eenvoudig bij met analyse software, waarvan Google Analytics één van de meest bekende is. Je kunt niet alleen zien hoeveel mensen er op je website komen, maar bijvoorbeeld ook de demografische kenmerken, met welk apparaat ze je website bezoeken en welke pagina’s het meest populair zijn. Ook zie je vanaf welke plek bezoekers binnenkomen, bijvoorbeeld via je social media kanalen of door bepaalde zoektermen in te vullen op Google.